Ruimteschip Aarde
Wildlife unit
Februari, 2024. Volkskrant: “De documentaire ‘Vogels kun je niet melken’ is een fraai, genuanceerd portret van een boerenfamilie die lastige keuzes moet maken.” en “Regisseur Barbara Makkinga drijft de zaken niet op de spits. Neutraal en nieuwsgierig richt ze haar camera op de familie De Boer, een weinig spraakzaam maar liefdevol gezin.” door Pauline Kleijer
Oktober, 2023. “De openingsfilm van WFFR ’23, Onze Natuur – Het Wilde België, is een ambitieuze natuurdocumentaire over de natuur in de Belgische achtertuin. Prachtige verhalen over bekende en onbekende dieren die verwondering opwekken en de liefde en het respect voor de natuur van ons buurland vergroten. Dit is het verhaal van de overwinnaars, de opportunisten, de vechters, de slimmeriken, de bazen. Maar ook dat van de verliezers en de soorten die we over een paar jaar misschien niet meer tegenkomen… ” Bron via wffr.nl
Februari, 2023. In de nieuwe documentaireserie Ruimteschip Aarde van KRO-NCRV krijg je samen met André Kuipers een andere blik op de wereld, én op Nederland. Vanuit de ruimte nemen André, natuurkenners en de schitterende natuurbeelden je mee op een magische ontdekkingsreis. En beleef je hoe mooi maar ook kwetsbaar onze planeet is.
Februari, 2023. ‘Onze Natuur, de film’ kwam als winnaar uit de bus in de categorie Beste Documentaire (Film). Niet alleen een onwaarschijnlijk mooie en waardevolle erkenning voor al het harde werk van het hele team, maar ook een flinke opsteker voor de prachtige, maar kwetsbare Belgische natuur.
Januari, 2023. Na het bioscoopsucces van Onze natuur, de film brengen VRT en Hotel Hungaria het wilde België nog dichterbij met de langverwachte docureeks op Canvas en VRT MAX.
December, 2022. Hotel Hungaria: “Een kwart miljoen Belgen hebben de documentaire ondertussen reeds gezien op groot scherm, een prachtig resultaat voor een film van eigen bodem.
Maart, 2022. Een 4-sterren review in de Volkskrant. Kevin Toma: “De beelden van cameraman Dick Harrewijn horen tot de meest hallucinante in de Nederlandse cinema.”
Voor deze serie ben ik voor de Kampioen (ANWB) op pad gegaan met de Najade. Een platbodem. Samen met boswachter Arjen Postma zijn we op pad gegaan naar één van de wildste locaties van Nederland: de Waddenzee. We zijn ’s nachts vertrokken, drooggevallen op een zandplaat en bij zonsopkomst zijn we opzoek gegaan naar beginnende mosselbanken in het meest dynamische gebied van ons land. Zo geeft deze platbodem een grootste natuurervaring aan de mensen die aan boord zijn gestapt.
Het gebied strekt zich uit vanaf Den Helder in Nederland tot Esbjerg in Denemarken. Het heeft een lengte van 500 km kustlijn en een breedte van gemiddeld slechts twintig kilometer. De oppervlakte bedraagt maar liefst 10.000 vierkante kilometer en daarvan is ongeveer 7500 vierkante kilometer getijdengebied.
Deze serie is gemaakt voor de De Kampioen in het nummer 01/2022.
Voor National Geographic mocht ik een serie maken over het ouderwetse ‘wilsterflappen’. Vroeger werd dit gebruikt voor consumptie van allerlei soorten weidevogels. Tegenwoordig is er een handje vol vergunningen afgegeven aan wilsterflappers die hun talenten inzetten voor de wetenschap. Het NIOZ doet wetenschappelijk onderzoek naar deze vogels en via deze vangmethode plaatst het NIOZ zenders op de rug van de Rosse grutto’s. De zender weegt nooit meer dan 5% van het lichaamsgewicht, waardoor de vogel er geen nadeel aan ondervindt.
Door het gebruik van hypermoderne zenders kunnen wetenschappers meekijken met het doen en laten van de rosse grutto’s. Ze vertellen uiteindelijk een verhaal over de opwarmende aarde, maar ook over onze omgang met de Waddenzee en onze weilanden. Door een zonnepaneel op de zender, kan de gezenderde rosse grutto de wetenschappers zeer lang voorzien van informatie. Die informatie is essentieel voor het voortbestaan van deze soort.
Deze serie is geplaatst in National Geopgrahic 09/2022 met tekst van Rob Buiter.
Nederland is vol gebouwd met wegen. Het doorkruist allerlei natuurgebieden en er komt steeds meer asfalt bij. Wildviaducten verbinden tegelijkertijd die gebieden weer, maar ondanks onze goede inzet, treedt er fragmentatie op. Steeds meer dieren verliezen daardoor leefruimte. Dat geldt alleen niet voor alle diersoorten. Langs snelwegen ontstaat soms ook natuur, zoals langs de A1. Daar hebben Aziatische waterbuffels een plek gekregen. Daarnaast trekken sommige dieren zich niks aan van snelwegen, zoals de rode mier en de ooievaar.
Voor de Kampioen ben ik gaan kijken hoe het gaat met de natuur rond snelwegen. Ik ben op pad gegaan opzoek naar insecten, vogels en zoogdieren op plekken waar wij met 100 km/u langsrijden. Wie goed kijkt, vindt daar nog een stukje natuur en wellicht kunnen we het zo inrichten dat de biodiversiteit juist toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan bloemrijke bermen en nestgelegenheden voor vogels. Daarmee kunnen we misschien een nieuw type habitat creëren en de kansen vergroten voor kevers, bijen, ooievaars, zeldzame marters en mieren.
Deze serie is gemaakt voor de De Kampioen in het nummer 06/2022.
Het aantal ganzen dat in Nederland overwintert en broedt zijn enorm toegenomen de afgelopen jaren. Als natuurliefhebber vond ik dit prachtig om te zien, maar tijdens mijn studie kwam ik erachter dat de vele ganzen ook problemen met zich mee brengen. Met name de boeren ondervinden veel nadelen van de grote groepen vogels: ze eten de gewassen op en trappen het land aan. Deze tegenstelling vind ik interessant. Want waar de ganzen het goed toeven vinden op onze bodem, doen wij er alles aan om hun aantallen in kaart te brengen en te reguleren. Voor deze serie heb ik over de schouder van jagers, boeren, wetenschappers en andere betrokkenen meegekeken, om zo dit spanningsveld in beeld te brengen.
Groene camera, juryrapport: “In deze serie zien we hoe de mens de strijd aangaat met de grote populatie ganzen die ons land rijk is. Een rijkdom die lang niet door iedereen wordt gewaardeerd. Steeds opnieuw verzint de mens manieren om overlast van ganzen te beperken. Van eieren schudden, vergassen, het instellen van speciale uitwijkgebieden tot rechtstreeks afschieten. Uiteindelijk belandt menig exemplaar op de tafel van een chef-kok. De serie voert ons langs de verschillende bestrijdingsmethodes, maar de fotograaf velt geen oordeel. Met zijn objectieve manier van vastleggen, laat hij het aan de kijker over zijn eigen mening te vormen.”
Deze serie is uitgeroepen tot winnaar bij de Groene Camera in 2020.
Van jongs af aan heeft Jeffrey een passie voor natuur en fotografie. Toen hij opgroeide bracht hij veel tijd door op de Veluwe en nam hij altijd een camera mee. Vanuit die passie voor natuur is de interesse gegroeid in ecologie in combinatie met fotografie en film. Logischerwijs volgde er een studie bos- en natuurbeheer aan de Wageningen Universiteit. Tijdens zijn studie heeft Jeffrey meegewerkt aan ‘WILD’, bioscoopfilm over de Veluwe. Daarna volgde er een jaar lang begeleiding bij National Geographic en startte hij als camera-assistent bij ‘Silence of the tides’. De natuurfilm laat hem niet meer los en zo is hij ook terecht gekomen bij ‘Onze natuur’, ‘Ruimteschip Aarde’ en ‘De Wilde Noordzee’, wat perfect aansluit bij Jeffrey’s interesses en ambities.
Jeffrey werkt voornamelijk aan natuurfilm projecten voor de bioscoop of voor op de televisie. Daar werkt hij als cameraman en second unit of als camera assistent op de grotere shoots. Hij heeft ervaring met lange lens, hoogwaardige camera’s (Sony Venice, FX9, FX6, Varicam), drones (Mavic 3, Inspire 2), timelapse, gimbals (Movi Pro, DJI RS2 & RS3), macro (probe of extereme macro), jibs, sliders en slow-motion (phantom flex). Er kan altijd worden gedraaid in de natuur, of het nu regent, sneeuwt of als het 45 graden is. Daarnaast beschikt Jeffrey over een omgebouwde bus die de set kan voorzien van koffie, warmte (kachel), koelte (airco) of een goede hoeveelheid stroom (voor drone- en camera accu’s).
De Ensors ‘Beste documentaire film’: Onze Natuur (2022)
Februari 2023 · Camera-assistent en 2nd unit
250.000+ bezoekers bij ‘Onze Natuur’ de film.
December 2022 · Camera-assistent en 2nd unit
Nominatie voor een Gouden Kalf ‘Beste Documentaire’ met Silence of the Tides (2021)
Oktober 2021 · Camera-assistent
Natourale: Beste Film voor Silence of the Tides (2021)
December 2020 · Camera-assistent
Groene Camera: Natuurfotograaf van het jaar (2020)
September 2020 · Fotograaf